24 d’oct. 2016

El Museu Marítim de Barcelona fa anys que va engegar una línia de treball sobre vaixells de joguina per explicar diversos conceptes entorn la forma, la propulsió, la flotabilitat, els usos... de les naus. No hi ha res millor que l'experimentació per comprendre, per aprendre... I d'altra banda vinculem el fer joguines amb la pràctica dels nostres avis i besavis (i àvies i besàvies), que se solien fer les seves (n'hem parlat al post "Vaixells de construcció tradicional".

El vaixell més senzill que fem és el del tap de suro. El varem conèixer a través del llibre de Joan Sans Recull de juguetes artesanals de les Illes Balears i el feia la gent gran de Mallorca, segons va documentar.


MATERIALS 
  • Un tap de suro, millor si és una mica afuat (d’uns 2.5 cm de base superior).
  • Un clau tancat (femella).
  • Una ploma 

CONSTRUCCIÓ
  1. Forada el tap, amb el clau, per la punta més ampla, tot cargolant-lo
  2. Descargola el clau i utilitza’l per foradar la banda plana més estreta i deixa-li.
  3. Clava la ploma en el primer forat que has fet
  4. Ja tens el teu vaixell. Només cal posar-lo a l'aigua i bufar


Coses a tenir en compte:
  • Si el tap queda massa inclinat descargoleu una mica la femella i es posarà més dret.
  • Si es bufa massa fort el vaixell no correrà bé i té el risc que la ploma es mulli i no navegui més.
  • Cal aprendre quina intensitat de vent és la millor per lliscar més.


PISTES EDUCATIVES

Aquest vaixell és el més fàcil de fer de tots els que us proposem. Al Museu Marítim el fem amb infants a partir de 4 anys.  Tot i la seva senzillesa és un dels tallers que més sorprèn i agrada.
Quins conceptes ens permet treballar?

Aquest vaixell té tres parts:

  1. la ploma que fa de vela,
  2. el tap que fa de buc
  3.  i la femella que fa de llast i d’orsa.

  1. La ploma fa de vela, un dels sistemes de propulsió dels vaixells més antincs.
  2. Els vaixells necessiten portar pes (llast) a la part inferior per mantenir-se drets damunt l’aigua. El llast permet que la nau tingui equilibri i actuï com un saltamartí, que sempre torna a la posició inicial.
  3. L’orsa és una pala que alguns petits vaixells (esportius, de pesca...) porten sota el buc i que a més de fer de contrapès ajuda a que la nau no derivi.